link building

Czym jest link building?

Link building jest filarem każdej strategii SEO. Jest to proces, który polega na zbudowaniu sieci hiperłączy do danej strony internetowej w celu zwiększenia na niej ruchu i zbudowania jej autorytetu dla wyszukiwarek. Linki mogą być zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne. W kontekście link buildingu hiperłącza zewnętrzne pochodzą z innych witryn – określanych również jako linki zwrotne lub linki przychodzące. Z kolei linki wewnętrzne, czyli te zawarte w obrębie serwisu internetowego, mogą kierować do innych stron w tej samej domenie. 

Link building – dlaczego jest ważny?

Hiperłącza prowadzące do danej witryny internetowej są dla Google oznaką jej popularności. Im więcej linków otrzymanych z wiarygodnych i wartościowych stron WWW, tym algorytm szybciej uzna daną witrynę za trafną w kontekście konkretnego obszaru wiedzy.

Ponadto wyszukiwarki potrafią uwzględnić treść kotwicy (zwaną również jako anchor lub treść linka), treść wokół hiperłącza oraz jego pozycję na stronie. Wszystkie te elementy znacząco wpływają na indeksowanie i ranking strony WWW. Link building służy też poprawie komfortu użytkownika podczas przeglądania witryn internetowych i umożliwia mu odkrywanie nowych treści.

Dlaczego linki są tak istotne?

Linki są podstawowym wyznacznikiem autorytetu strony internetowej. W trakcie przeszukiwania treści na witrynach wyszukiwarki mogą wyodrębnić ich zawartość i uwzględnić je w swoich indeksach. Dzięki temu algorytmy decydują, czy konkretna strona WWW jest wystarczająco wartościowa, by mogła uzyskać wysoką pozycję w rankingach wyszukiwarek. 

Im więcej hiperłączy otrzymuje dana witryna, tym bardziej jest ona uważana za algorytm za odpowiednią i wartościową. W rezultacie linki świadczą o autorytecie strony internetowej i dlatego są takie ważne dla wyszukiwarek, właścicieli serwisów online i specjalistów SEO. Link building jest zatem narzędziem niezbędnym do skutecznego indeksowania i rankingowania witryn w przeglądarkach. 

Link building – jak Google ocenia linki?

Algorytm Google wykorzystuje wiele czynników do pozycjonowania strony, w tym ocenę linków. Oto niektóre z nich:

Liczba linków

Był to pierwszy czynnik przyjęty niegdyś przez Google. Liczba linków stanowiła podstawę rankingowania stron – im więcej linków otrzymała dana strona, tym bardziej była brana pod uwagę. Do dziś to kryterium pozostaje jednym z najważniejszych kryteriów oceny hiperłączy.

Różnorodność linków

W przypadku Google witryna zyskuje większy autorytet, gdy otrzymuje hiperłącza z różnorodnych domen.

Kontekst linku

Algorytm Google musi zrozumieć kontekst linku, aby ocenić, czy jest on rzeczywiście trafny. Google analizuje słowa pojawiające się wokół hiperłączy oraz linki znajdujące się w ich pobliżu. 

Wiarygodność

Zaufane i niezawodne witryny to te, które pomagają budować bezpieczniejszą i bardziej odpowiedzialną sieć dla użytkownika. Aby ocenić wiarygodność strony, algorytm wyszukiwania uwzględnia takie czynniki, jak wiek domeny, stosowanie certyfikatów bezpieczeństwa, jakość treści. 

Nofollow vs. dofollow

Dzięki atrybutom nofollow lub follow roboty indeksujące link wiedzą, czy dana strona ma być brana pod uwagę w rankingu, czy też nie. Domyślnie wszystkie hiperłącza posiadają atrybut dofollow, który zezwala na indeksowanie strony WWW. Jeśli chce się tego uniknąć, należy wstawić w treść witryny znacznik nofollow. 

Z jakich źródeł korzystać do pozyskiwania linków?

W link buildingu przydatne będą poniższe miejsca po pozyskiwania hiperłączy:

  • katalogi stron WWW,
  • media społecznościowe,
  • komentarze na forach i blogach internetowych,
  • artykuły sponsorowane. 

Link building – jak zacząć?

Jeśli jest się początkującym, ilość informacji związana z link buildingiem może się wydawać przytłaczająca. W przypadku braku czasu lub chęci do samodzielnego budowania linków, można skorzystać z usług firm, które zajmują się tym profesjonalnie. Jedną z nich jest sklep iv3 (https://iv3.pl/sklep-seo/), który będzie pomocny we wszystkich zadaniach SEO. 

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *